La două zile de la numirea în funcție, directorului tehnic al Centrului Național de Excelență Baia Mare i s-a retras funcția. Într-un interviu acordat în exclusivitate publicației noastre, inspectorul școlar general, Mihai Pop, explică motivele ce au stat la baza revocării propriei decizii.
Reporter: Inedit nu e neapărat faptul că v-ați revocat propriul act, ci mai ales argumentul pe care l-ați adus, acela că prima decizie încalcă un articol din Legea educației. Nu ați știut asta când ați semnat prima decizie?
Mihai Pop: Pe cei care nu cunosc legea i-am trimis să o citească. Nu au făcut-o, altminteri nu s-ar fi amuzat de ”gafa” mea. Precizez din capul locului că decizia prin care l-am numit pe Cornel Negruț în funcția de director tehnic al Centrului de Excelență Baia Mare este perfect legală. Ce spune articolul 254^1, alineatul (1), din Legea educației? ”Personalul didactic titular în învăţământul preuniversitar poate fi detaşat în interesul învăţământului, cu acordul său, pentru ocuparea unor posturi din unităţi/instituţii de învăţământ şi unităţi conexe, la solicitarea acestuia, precum şi pentru asigurarea pe perioadă determinată de cel mult un an şcolar a conducerii unităţilor de învăţământ, unităţilor conexe ale învăţământului preuniversitar, inspectoratelor şcolare şi caselor corpului didactic şi a funcţiilor de îndrumare şi de control în inspectoratele şcolare. Detaşarea în interesul învăţământului se realizează conform metodologiei elaborate cu consultarea partenerilor de dialog social şi aprobate prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului”. Acest text de lege se referă strict la DETAȘARE. Detașarea personalului didactic titular în învățământ. Or decizia mea a privit NUMIREA directorului tehnic al Centrului de Excelență. Pe de altă parte, Cornel Negruț nu face parte din rândul personalului didactic.
Reporter: Și atunci de ce ați precizat că nu s-a respectat legea?
Mihai Pop: Trebuie să înțelegeți contextul. Centrul respectiv are două ramuri: volei și rugby. El funcționează pe lângă Clubul Sportiv Școlar nr. 2 Baia Mare, în baza unui ordin de ministru emis în 2007. Acel ordin stabilește condițiile în care Centrul de Excelență își desfășoară activitatea, cu tot ce înseamnă finanțare, stat de funcții, atribuții etc. Acolo se precizează foarte clar cine pune în aplicare respectivul ordin: trei direcții din cadrul Ministerului Educației, Inspectoratul Școlar Județean Maramureș și conducerea Clubului Sportiv Școlar nr. 2 Baia Mare. Respectivul ordin are și un Regulament de Organizare și Funcționare, unde apar detalii privind modul de funcționare a Centrului Național de Excelență Baia Mare. Vă citez: ”Statul de funcții se prezintă astfel: posturi asigurate prin Inspectoratul Școlar Județean Maramureș – director TEHNIC, director administrativ, profesori-antrenori, medic, maseur, contabil, organizator competiții etc. E limpede că Inspectoratul Școlar gestionează problema statului de funcții, cu tot ce presupune conducere și personalul angajat acolo. Prin decizia mea, am numit directorul tehnic, așa cum prevede ordinul de ministru.
În plus, am respectat și propunerea federațiilor, care îl recomandă pe Cornel Negruț pentru funcția de director tehnic. Mai exact, prin adresa din data de 10 iunie, 2022, Federația Română de Rugby mă înștiințează că în ședințele de Colegiu Director și de Birou Federal ”a fost aprobată hotărârea privind numirea în funcția de director tehnic al Centrului Național de Excelență Baia Mare a domnului profesor Cornel Negruț. Experiența pedagogică, sportivă și managerială a acestuia îl recomandă drept persoana potrivită pentru a implementa proiectele de dezvoltare din cadrul strategiei rugbyului românesc”. De asemenea, prin adresa din 28 iunie, 2022, președintele Federației Române de Volei mă informează cu privire la faptul că instituția pe care o conduce ”propune și susține numirea domnului profesor Corneli Negruț pentru funcția de director tehnic la Centrul Național de Excelență, cu secții de rugby și volei”. Să avem pardon! Prin decizia mea, nu s-a încălcat nicio lege, deși unii și-ar fi dorit asta.
Reporter: Cine și-ar fi dorit?
Mihai Pop: Anumite eminențe bicolore ce promovează o Românie educată și-au dorit să revoc respectiva decizie. Ceea ce am și făcut, respectând întocmai legea pe care alții nu o stăpânesc. Însă actul nu a produs niciun prejudiciu, fiind vorba de o funcție neremunerată. Am menționat articolul respectiv tocmai pentru a le arăta că ei nu cunosc legea. Imaginați-vă un semn de întrebare la finalul deciziei, în loc de punct, iar totul va avea un alt sens.
Reporter: Când spuneți eminențe bicolore, la cine vă referiți?
Mihai Pop: Sunt aceleași personaje neliniștite care au avut grijă să iau o notă insuficientă pentru a trece examenul de director la liceul din Seini, notă pe care am contestat-o, iar ulterior, aceiași bicolori mi-au admis contestația și am ocupat postul. Iar de la începutul anului și până am primit numirea la Inspectorat, au umblat în stânga, în dreapta, au deschis uși pe unde au știut, să rămână stăpâni pe această instituție. Numai că nu au înțeles un lucru extrem de simplu. ISJ este o instituție de stat, nu moșia cuiva, unde fiecare face ce dorește. Cât timp voi conduce Inspectoratul, aici se va respecta legea și totul va fi transparent. Nu mă interesează zvonistica locală sau discuțiile paralele cu activitatea pe care o desfășurăm. Și nu voi ceda șicanelor cu care încearcă să mă impresioneze aceste eminențe bicolore.
Reporter: Puteți reproduce cu exactitate acel ceva cu care încearcă să vă impresioneze?
Mihai Pop: Anumite lucruri rămân în memorie.
Reporter: În memoria personală, a telefonului…?
Mihai Pop: Înțelegeți ce doriți.
Reporter: Și cu directorul tehnic cum rămâne?
Mihai Pop: Ordinul de ministru rămâne în vigoare. Va fi aprobat statul de funcții, conform regulamentului de organizare și funcționare a Centrului de Excelență.
ZiarMM