Cei ce vor să devină șoferi, dar nu numai ei, vor trebui să învețe conducerea defensivă și regulile de prim ajutor. Este vorba despre un proiect de lege care a fost recent înregistrat la Senat și prin care se dorește identificarea unor „soluţii normative raportate la nevoile sociale care se circumscriu protecţiei vieţii şi a integrităţii fizice a participanţilor la trafic”.
„Conform studiilor Comisiei Europene, România se confruntă cu cel mai mare număr de decese cauzate în traficul rutier, fapt care reclamă o serie de măsuri urgente în scopul de a identifica soluţiile care se impun în vederea creşterii gradului de prevenţie şi pregătire a conducătorilor auto din România. În acest context, iniţiativa legislativă modifică şi completează Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice (în continuare OUG 195/2002) în sensul reactualizării cerinţelor pe care candidaţii pentru obţinerea permisului de conducere auto trebuie să le îndeplinească. Astfel, propunem introducerea în cadrul formării iniţiale a candidaţilor a cursurilor de conducere defensivă şi a cursurilor practice de prim ajutor puse la dispoziţie de către şcolile de conducători auto autorizate conform legii, respectiv de către persoane autorizate de autorităţile publice din domeniul sănătăţii”, se arată în nota de fundamentare la acest proiect de lege.
Mai mult, vor învăța conducerea defensivă și regulile de prim ajutor și conducătorii auto cărora li se aplică măsura complementară a suspendării temporare a dreptului de a conduce pe drumurile publice ca urmare a săvârşirii unor fapte contravenţionale sau penale şi care îşi doresc să beneficieze de posibilităţile oferite de OUG 195/2002 privind reintrarea în posesia permisului de conducere”.
Potrivit aceluiași document, „analiza publicată de autorităţile române indică pentru anul 2019 un număr de 8642 de accidente rutiere, adică o medie de 24 de accidente zilnice. Îngrijorător este, de asemenea, că aproape un sfert dintre accidentele produse duc la pierderi de vieţi omeneşti. Conform Buletinului Siguranţei Rutiere pentru anul 2020, în urma accidentelor rutiere produse pe teritoriul României, au fost plătite despăgubiri brute în valoare totală de 3.181.026.059 Lei prin intermediul firmelor de asigurări (pe RCA), 79% din această sumă fiind plătită pentru daune materiale, iar 21% reprezintă despăgubiri pentru vătămări corporale”, se mai precizează în proiectul de lege amintit.
Inițiatorii acestui proiect definesc cursul de conducere defensivă ca fiind „cursul teoretic şi practic prin care conducătorii auto şi candidaţii pentru obţinerea permisului de conducere auto învaţă să conştientizeze şi să identifice riscul pe care îl implică circulaţia pe drumurile publice, se informează cu privire la comportamentul vehiculelor în situaţii critice şi cu privire la modul corect de a reacţiona în vederea ieşirii din aceste situaţii, învaţă să adopte o atitudine defensivă menită să prevină apariţia conflictelor sau a situaţiilor limită în timpul conducerii autovehiculelor pe drumurile publice”.
Apoi, cursul practic de prim ajutor în cazul accidentelor rutiere reprezintă „pregătirea specială a conducătorilor auto şi a candidaţilor pentru obţinerea permisului de conducere auto în dobândirea competenţelor privind aplicarea măsurilor de prim ajutor în cazul accidentelor rutiere, înainte de intervenţia cadrelor medicale”.
De menționat că cele două cursuri vor fi introduse în cadrul pregătirii teoretice şi practice pe care o realizează persoanele care solicită prezentarea la examen pentru obţinerea permisului de conducere, fiind aduse în discuție o serie de situații și anume obţinerea, pentru prima dată, a permisului de conducere, beneficierea de reducerea perioadei de suspendare a sancţiunii complementare a suspendării temporare a exercitării dreptului de a conduce în ipotezele constatării de către organele competente a săvârşirii de către participantul la trafic a unei fapte contravenţionale, dispunerea sancţiunii complementare a suspendării temporare a exercitării dreptului de a conduce atunci când fapta a contravenţională se circumscrie fie conducerii sub influenţa băuturilor alcoolice, fie nerespectării regulilor privind prioritatea de trecere, depăşirea sau trecerea la culoarea roşie a semaforului, dacă prin aceasta s-a produs un accident de circulaţie din care au rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale, respectiv obţinerea, după anularea pennisului de conducere printr-o hotărâre judecătorească definitivă, a unui nou permis de conducere.
Dragoș HOJDA