Prin Master Planul General de Transport se propune realizarea Drumului Expres Turda-Halmeu între anii 2028 și 2032, via Cluj- Napoca, Gherla, Dej, Baia Mare și Livada (cu o ramificație către Satu Mare). Ni se spune acest lucru în documentele care pot fi consultate pe site-ul Primăriei Baia Mare rerefitoare la atestarea Băii Mari ca stațiune balneoclimaterică de interes național.
Tot de aici aflăm că potrivit CNADR, „proiectul de Drum Expres Petea- Satu Mare-Baia Mare va prelua o parte din traficul care se desfășoară pe rețeaua de drumuri existente, determinând scăderea timpului de parcurgere a distanțelor și asigurând condiții sporite de siguranță și confort în trafic”.
„Pentru conectarea municipiului de capitală printr-o rețea de mare viteză, este necesară și realizarea Drumului Expres Baia Mare – Jibou, care va asigura racordul cu viitoarea Autostradă Transilvania. Acordul de parteneriat între CJ Maramureș și CJ Sălaj a fost semnat în luna noiembrie 2020 și implică realizarea unui tronson de cca. 42 km, ce va fi integrat în viitoarea autostradă. Totodată, în luna noiembrie 2020 a fost semnat un Acord de Asociere semnat între Municipiul Baia Mare și Consiliul Județean Maramureș în vederea realizării în comun a obiectivului de investiții Varianta de ocolire Baia Mare. Acesta presupune realizarea unei centuri metropolitane care va lega Tăuții-Măgherăuș pe traseul Bușag, până la ieșirea din Baia Sprie spre Gutin (31 de km). Se va asigura, astfel, conectivitatea cu toate drumurile naționale și județene din zona adiacentă municipiului Baia Mare, fapt care va contribui la dezvoltarea regională a zonei”, se arată în Fișa stațiunii turistice de interes național Municipiul Baia Mare.
Când le vom vedea pe toate acestea devenind realitate, rămâne de văzut. Deocamdată sunt doar povești așternute pe hârtie care dau bine când se citesc și cam atât. Șoferii s-au săturat de vorbe, ei vor fapte concrete, drumuri europene, autostrăzi în Maramureș, tunelul pe sub Gutâi, parcări supraterane în Baia Mare ș.a.m.d.
Dragoș HOJDA