Președintele României, Klaus Iohannis, a semnat decretul privind promulgarea Legii pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice (PL-x 594/22.10.2018), care a devenit Legea 51/2024. Potrivit noii legi, „în cazul accidentelor de circulație din care a rezultat decesul sau după caz vătămarea corporală a uneia sau mai multor persoane, polițistul învestit cu cercetarea la locul faptei este obligat să menționeze în actele de constatare existența ori inexistența modului de semnalizare rutieră și calitatea acesteia, respectiv să înregistreze prin foto și video existența sau inexistența semnalizării rutiere ori vicii ale acesteia.
„În cazul accidentelor din care au rezultat numai pagube materiale, aceste obligații se îndeplinesc de polițistul învestit cu soluționarea acestuia, numai dacă cel puțin una dintre persoanele implicate
solicită constatarea inexistenței semnalizării ori vicii ale acesteia”, se arată în legea amntită.
În Legea mai sus amintită se mai precizează că „administratorul drumului public, conform competențelor ce îi revin, cu avizul poliției rutiere, este obligat să aplice marcaje rutiere rezonatoare transversale sau alte dispozitive de calmare a traficului, înainte de intrarea în localitate, de trecerea pentru pietoni și de trecerea la nivel cu o cale ferată, marcaje rutiere rezonatoare longitudinale, precum și marcaje pentru zone cu risc crescut de accidente, în cazurile prevăzute de reglementările în vigoare. Administratorul drumului public sau, după caz, antreprenorul ori executantul lucrărilor este obligat să semnalizeze corespunzător, cât mai repede posibil, orice obstacol sau lucrare aflate pe platforma drumului, care stânjeneşte sau pune în pericol siguranţa circulaţiei, conform reglementărilor tehnice specifice semnalizării temporare şi să ia toate măsurile de înlăturare a acestora.”
Potrivit inițiatorilor se impunea schimbarea Codului Rutier având în vedere „permanenta creștere a numărului accidentelor rutiere mortale, existența unei infrastructuri rutiere deficitare, semnalizarea rutieră deficitară, ca element component al factorului drum, respectiv semnalizarea rutieră din România, care ori lipsește ori, acolo unde există, este în cea mai mare parte necorespunzătore standardelor tehnice
Dragoș HOJDA