- Publicitate -
Ad imageAd image

PROIECT GREOI- 100 de ani de acte de stare civilă vor fi digitalizate. Acces mai ușor pentru maramureșeni

Ad imageAd image
Ad imageAd image

Ministerul Afacerilor Interne a anunțat zilele trecute că derulează unul dintre cele mai importante proiecte din România – “Sistemul Informatic Integrat pentru Emiterea Actelor de Stare Civilă – S.I.I.E.A.S.C, până în prezent fiind digitalizate 68,5 milioane de acte de stare civilă, o bază de date care cuprinde 100 de ani de acte de stare civilă.

Ministrul Afacerilor Interne, Cătălin Predoiu, a precizat că principalele beneficii ale implementării acestui proiect se referă la reducerea numărului de documente prezentate de cetățean în format hârtie, reducerea timpului de soluționare a cererilor prin punerea la dispoziția instituțiilor statului a unor aplicații pentru preluarea informațiilor în format electronic din sistem, eliminarea necesității prezenței cetățenilor la structurile de stare civilă pentru a solicita înscrierea modificărilor în statutul civil, optimizarea soluționării cererilor de atribuire a CNP-urilor pentru cetățean, reducerea timpului necesar emiterii unui certificat de stare civilă, prin prelucrarea cu mijloace IT a datelor aferente, tipărirea automată a certificatelor și reducerea sau eliminarea activităților executate manual de către operator referitoare la documentele de stare civilă ale cetățenilor, reducerea cheltuielilor cetățeanului pentru multiplicarea și legalizarea documentelor și a deplasărilor acestuia la multiple instituții, respectiv punerea la dispoziția cetățeanului a unui portal (accesibil prin Internet) prin intermediul căruia acesta va beneficia, în condițiile legii, de diverse servicii electronice (intermedierea transferului autentificat al datelor proprii de stare civilă către terțe instituții prestatoare de servicii pentru cetățean, descărcarea formularelor electronice, descărcarea/transmiterea formularelor/cererilor, verificarea datelor personale proprii, transferul unidirecțional/bidirecțional de informații către cetățean, plata on-line de taxe aferente, programarea on-line în vederea eliberării documentelor emise de structurile de stare civilă, serviciu de suport).

“Acesta este unul dintre cele mai importante proiecte din România, care a necesitat și un efort foarte mare. Ca să ne dăm seama de volumul activității, nu mai puțin de 68,5 milioane acte de stare civilă au fost digitalizate, indexate și acum se constituie într-o bază de date. Nu mă înșel dacă spun, fără precedent, în administrația românească. O bază de date digitalizată care acoperă mai bine de 100 de ani de acte de stare civilă emise în România, din 1921 până în 2021, iar tot ceea ce a fost emis după anul 2021 urmează să fie digitalizat prin eforturile proprii ale Ministerului Afacerilor Interne.

O să dau un exemplu simplu, constând în emiterea unui act de stare civilă, a unui certificat de naștere, de exemplu. Astăzi, cetățeanul se adresează unei autorități administrative de domiciliu formulând o cerere. Cererea, de regulă, se așază într-un teanc de cereri și își așteaptă rândul să fie procesată. După ce este procesată este trimisă la autoritatea de la locul nașterii unde se așază într-un alt teanc de cereri așteptând să fie procesată și într-un final actul de stare civilă, certificatul de naștere, este trimis prin poștă, fiind un act oficial este trimis în format letric, pe hârtie. În urma aplicării acestui program accesarea se face instantaneu. Ministerul Afacerilor Interne va continua procesul de digitalizare pentru a simplifica accesul cetățeanului la serviciile publice”, a declarat ministrul Afacerilor Interne, Cătălin Predoiu.

Mai spunem doar că autoritățile au anunțat că activitatea de stare civilă subscrisă evenimentelor de viață primare aferente unei persoane (naștere, căsătorie, divorț, deces ș.a.), va trece de la completarea olografă, la emiterea electronică, odată cu punerea în funcțiune a proiectului pilot Sistem Informatic Integrat pentru Emiterea Actelor de Stare Civilă – SIIEASC. În această perioadă sunt în stagiu de pregătire ofițerii de stare civilă, trainingul fiind în desfășurare la nivelul DGEP.

Termenul preconizat pentru operaționalizarea proiectului pilot în relația cu cetățeanul este finalul acestui an, urmând ca implementarea să se finalizeze, la nivel național, cel mai târziu la data de 24 septembrie 2024.

Dragoș HOJDA

Distribuie articolul
- Advertisement -
Adaugă un comentariu