Ministerul Afacerilor Interne vrea să modifice legislația privitoare la documentele de călătorie care sunt folosite de cetățenii români pentru a călători în străinătate. Este vorba despre un proiect de lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 248/2005 privind regimul liberei circulații a cetățenilor români în străinătate.
Din Nota de fundamentare la acest proiect de act normativ aflăm că prin acest document se va face reglementarea eliberării pașaportului simplu temporar exclusiv în situații speciale, de excepție, care presupun o urgență, în care este necesară deplasarea în străinătate sau, după caz, continuarea călătoriei ori reglementarea șederii/situației juridice a cetăţenilor români aflaţi în străinătate care nu mai posedă documente de călătorie valabile, eliminarea referirilor la pașaportul simplu, ca tip de document de călătorie prevăzut de Hotărârea Guvernului nr. 460/2001, respectiv la pașaportul de serviciu și la pașaportul diplomatic (tipuri de documente de călătorie care nu
conțin date biometrice), întrucât acestea au devenit desuete, eliminarea cărții de identitate simple din cuprinsul normei ce stabilește actele de identitate ce pot fi folosite ca documente de călătorie, în condițiile Legii nr. 248/2005, cu modificările și completările ulterioare, reglementarea posibilității ca datele biometrice și setul de date ale cetățenilor români să fie preluate o singură dată de personalul consular, la misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României, dar să asigure confecţionarea şi eliberarea a două sau mai multe documente de călătorie/ de identitate, conform solicitărilor adresate de cetăţenii români, reglementarea necesității stabilirii exprese de către instanță, în cuprinsul hotărârilor judecătorești de suplinire a acordului unuia dintre părinți pentru eliberarea pașaportului minorului, a situațiilor în care suplinirea dispusă vizează eliberarea succesivă a mai multor paşapoarte simple electronice (respectiv pentru o anumită perioadă de timp/până la dobândirea capacității depline de exercițiu de către minor)”.
Tot prin noua lege se va face „reevaluarea situațiilor excepționale în care cetăţenii români vor putea deţine, concomitent, fie un paşaport simplu electronic şi un paşaport simplu temporar valabile, fie două paşapoarte simple electronice valabile, precum și obligațiile ce
le revin acestora, prin raportare și la modificările operate asupra art. 171 (care stabilește situațiile în care se eliberează pașaportul simplu temporar), introducerea unei dispoziții care să prevadă anularea informatică a pașapoartelor eliberate anterior persoanelor care au pierdut cetățenia română, în situația în care acestea nu au respectat obligația legală de a preda documentele de călătorie în termen de 5 zile de la data pierderii cetățeniei, stabilirea sensului juridic al sintagmei „cetățean român cu domiciliul în străinătate”, în sensul sporirii clarității dispozițiilor Legii nr. 248/2005, cu modificările și completările ulterioare, care reglementează această problematică, introducerea unei norme care să prevadă, în mod concret, autoritatea care ține evidența cetățenilor români cu domiciliul în străinătate, respectiv Direcția Generală de Pașapoarte, instituție publică centrală ce constituie, administrează, valorifică şi actualizează Registrul naţional de evidenţă a paşapoartelor simple, în conformitate cu dispozițiile art. 9 alin. (1) lit. c) din Ordonanța Guvernului nr.
83/2001 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea serviciilor publice comunitare de paşapoarte şi serviciilor publice comunitare regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor, cu modificările și completările ulterioare, și care, în acest context, comunică autorităților române de evidență a persoanelor, potrivit art. 9 alin. (4) lit. e) coroborat cu alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 97/2005, republicată, cu modificările și completările ulterioare, datele privind persoanele care dobândesc sau deţin statutul de cetăţean român cu domiciliul în străinătate”.
De asemenea, se va face o reformulare a dispozițiilor care prevăd refuzul temporar al eliberării pașapoartelor românești sau retragerea celor deja eliberate, în cazul cetățenilor români cărora li s-a suspendat exercitarea dreptului la liberă circulație în condițiile art. 40 din
Legea nr. 248/2005, cu modificările și completările ulterioare, astfel încât aceste dispoziții să vizeze și celelalte situații în care persoanele au interdicția de părăsire a teritoriului României, ca urmare a obligației impuse de instanțele de judecată în cadrul procedurilor penale, respectiv crearea premiselor legale pentru prestarea de servicii publice electronice de către autoritățile de pașapoarte din România, prin autentificarea solicitanților cu pașaportul simplu electronic românesc sau prin alte metode de autentificare stabilite prin acte normative în vigoare, în contextul accelerării procesului de digitalizare la nivel european”.
Dragoș HOJDA