Zona Gării din Baia Mare este una din zonele cele mai murdare din oraș. O plimbare prin parcul de la Gară te face să înțelegi despre ce vorbim în propoziție. Doar că acum municipalitatea vrea o schimbare. Și în ședința de CL Baia Mare de mâine, 26 ianuarie, se vor aproba indicatorii tehnico-economici pentru înființarea Centrului Intermodal Piața Gării. Aleșii locali au primit fotografii despre cum ar urma să arate zona după finalizarea acestui proiect. Și în fotografii arată foarte bine.
Conform proiectului, „se va reduce raza sensului giratoriu existent, sensurile opuse de circulaţie ale bulevardului Traian sunt paralele în partea estică a giratoriului. Astfel se obţine mai mult spaţiu pentru partea pietonală a pieţei. Traficul auto pe str. Gării se va reduce la viteza de 30km/h. Strada se transformă în sens unic, dinspre giratoriu. Este prevăzută o alveolă destinată staţionării temporare a autovehiculelor şi staţiei de taximetre. Spaţiul de parcare este păstrat la fel pe zona pe care PUZ-ul recomandă construirea unei parcări subterane. Acesta este mascat faţă de piaţă cu spaţiu verde si copaci, respectiv staţia de autobuze se racordează la noua soluţie de trafic, însă gabaritul său nu este modificat”.
„Obiectivul “Regenerare Urbană Durabilă Prin Inființarea Centrului Intermodal Piața Gării” este cuprins în lista obiectivelor de investiţii pe anul 2023 cu finanţare integrală sau parţială de la bugetul local aprobată prin H.C.L nr. 433/21.11.2023. Municipiul Baia Mare doreşte reabilitarea pieţei din faţa gării care trebuie să aibă un grad ridicat de reprezentativitate la nivelul oraşului, prin faptul că este printre principalele porţi de intrare in oraş. Suprafaţa asupra căreia se intervine este spaţiul public definit de limita fronturilor aferente străzilor Bd. Traian, Str. Gării şi Str. Petru Rareş în suprafaţă de aproximativ 18 386mp (cca 1.8ha). În prezent, această piaţă este farâmiţată de străzile care o traversează în insule fără accesibilitate pietonală, şi deserveşte îndeosebi necesitatea functională a parcajelor auto, ignorând însă caracterul de reprezentare urbană pe care ar trebui să îl aibă.
Se propune reabilitarea funcţională şi vizuală a zonei studiate. Prin intervenţie se urmăreşte reafirmarea spaţiului public aferent Gării Baia Mare ca un punct reprezentativ pentru oraş. Vitalizarea zonei depinde de imprimarea unui caracter unic şi de stabilirea unei identităţi urbane a spaţiului. Intervenţia se bazează pe folosirea calităţilor existente ale spaţiului şi pe eliminarea sau diminuarea minusurilor”, se arată în proiectul amintit.
Deficiențe constatate acum: „Parcările şi accesul carosabil la acestea nu sunt optimizate, ceea ce cauzează o intersectare nefavorabilă între fluxurile de pietoni şi cele de maşini, o mare parte din spaţiul studiat nu este accesibil pietonilor din cauza configuraţiei sistemului rutier, configuraţia actuală nu permite interacţiunea pietonilor cu spaţiul verde, în mare parte este inaccesibil, fiind alocat separării benzilor de circulaţie, configuraţia actuală a spaţiului generează doar coridoare de circulaţie, nu există zone de stat sau relaxare, lipsesc activităţi specifice care oferă atractivitate spaţiului public urban. Zona nu are identitate, dotări ancoră sau atracţii urbane, lipsesc zone umbrite sau acoperite, zgomotul şi agitaţia generată de autovehicule se propagă în întreg spaţiul.
Prin intervenţie se urmăreşte reafirmarea spaţiului public aferent Gării Baia Mare ca un punct reprezentativ pentru oraş. Vitalizarea zonei depinde de imprimarea unui character unic şi de stabilirea unei identităţi urbane a spaţiului. Intervenţia se bazează pe folosirea calităţilor existente ale spaţiului şi pe eliminarea sau diminuarea minusurilor.
Prin reamenajare se urmăreşte eliminarea disfuncţiilor zonei pe categorii, și anume se reduce raza sensului giratoriu existent, sensurile opuse de circulaţie ale bulevardului Traian sunt paralele în partea estică a giratoriului. Astfel se obţine mai mult spaţiu pentru partea pietonală a pieţei. Traficul auto pe str. Gării se va reduce la viteza de 30km/h. Strada se transformă în sens unic, dinspre giratoriu. Este prevazută o alveolă destinată staţionării temporare a autovehiculelor şi staţiei de taximetre. Spaţiul de parcare este păstrat la fel pe zona pe care PUZ-ul recomandă construirea unei parcări subterane. Acesta este mascat faţă de piaţă cu spaţiu verde si copaci și staţia de autobuze se racordează la noua soluţie de trafic, însă gabaritul său nu este modificat”.
Dragoș HOJDA