ANCOM a anunțat că anul trecut a continuat tendinţa de creştere a volumului de numere de telefon portate, fiind stabilit un nou record de portări, de la lansarea, în 2008, a serviciului de portabilitate. Datele oficiale arată că în 2023 nu mai puțin de 1.541.269 de numere de telefon şi-au schimbat operatorul, dar nu şi utilizatorul, din totalul numerelor portate, 96% fiind numere de telefonie mobilă. Recorduri au fost înregistrate şi în ceea ce priveşte numărul mediu de portări pe lună, acesta atingând valoarea de 128.439. Cele mai multe portări, de peste 140 de mii, au fost realizate în lunile martie şi noiembrie 2023.
„În procesele de portare desfăşurate în 2023 au fost implicaţi 37 de furnizori de telefonie fixă şi mobilă. Din totalul portărilor aferente anului trecut, 87% au fost realizate de către utilizatori – persoane fizice şi 13% de către persoane juridice. De la introducerea serviciului de portabilitate în România, care a avut loc în octombrie 2008, peste 11 milioane de numere au fost transferate între reţele. Dintre acestea, 10 milioane sunt numere de telefonie mobilă (90%) şi 1 milion de numere sunt de telefonie fixă”, arată datele ANCOM.
La telefonie mobilă, în anul 2023 au fost portate 1.472.946 de numere de telefonie mobilă. RCS & RDS este furnizorul care a primit, prin portare, cele mai multe numere mobile, respectiv 866.855, fiind urmat de Vodafone cu 289.838 de numere primite şi Orange cu 181.522. Telekom Romania Mobile Communications a primit 111.751 de numere, Orange Romania Communications 22.876 şi alţii 104. Din totalul numerelor de telefonie mobilă portate în 2023, 58% (851.637) au fost numere utilizate pe bază de abonament.
La telefonie fixă, anul trecut au scăzut cu 16% portările numerelor de telefonie fixă, în total fiind portate 68.323 de numere de telefonie fixă. Majoritatea utilizatorilor au optat pentru ofertele RCS & RDS (24.276 numere), Orange (13.344) şi Vodafone (11.903).
Din totalul numerelor fixe portate în 2023, 11.313 au fost numere independente de locaţie, numere cu acces gratuit şi numere cu tarif special.
„Pe parcursul anului trecut ANCOM a primit 450 de petiţii privind portarea numerelor de telefon, utilizatorii semnalând în special aspecte legate de anularea proceselor de portare, în contextul în care au fost reofertaţi de către furnizorii la care intenţionau să renunţe, precum şi rezilierea contractului aferent numărului de telefon alocat iniţial provizoriu. Amintim că, începând cu data de 15 august 2023, în eventualitatea în care procesul de portare nu se finalizează, furnizorul acceptor trebuie să ceară abonatului, în termen de 30 de zile de la ultima zi din intervalul de portare, acordul pentru continuarea relaţiei contractuale prin intermediul numărului de telefon alocat provizoriu, în caz contrar contractul aferent acestui număr încetând de drept, fără niciun fel de formalităţi”, mai arată ANCOM.
Dragoș HOJDA