Tot mai mulți angajați se îndreaptă în această perioadă spre Inspectoratul Teritorial de Muncă Maramureș. Acest lucru se întâmplă datorită abuzurilor pe care le fac angajatorii.
Din 16 martie și până ieri la instituție au fost înregistrate 40 de sesizări, iar până la prima dată menționată au fost înregistrate alte 72 de sesizări. Majoritatea plângerilor sunt pentru neacordarea salariilor sau pentru faptul că angajații au fost păcăliți. Aici facem precizarea că patronatele au mers pe ideea șomajului tehnic, spunându-le să semneze documentele însă de fapt printre hârtiile date la semnat se aflau demisiile prin acordul părților sau concedii fără plată. Astfel, din 16 martie și până în prezent, la nivelul județului Maramureș, aproximativ 1.793 de contracte de muncă au fost încetate.
Un alt segment în care s-a practicat abuzul a vizat modificarea contractului de muncă, fără acordul angajatului, în ceea ce privește programul de lucru. Aici facem referire la faptul că angajatul s-a trezit peste noapte fie cu 2 sau 4 ore, după caz însă în realitate acesta lucrează programul normal de 8 ore și chiar peste program.
În aceeași perioadă de referință, aproximativ 25.000 de maramureșeni au contractele de muncă suspendate, aceștia aflându-se în șomaj tehnic. De precizat ar fi faptul că la ridicarea stării de urgență aceștia își vor putea relua activitatea.
În contextul dat, prin măsurile adoptate în cadrul stării de urgență, Inspectoratele Teritoriale de Muncă nu pot desfășura activități de control însă când această perioadă se va încheia, toate sesizările vor fi anchetate de către inspectori, iar angajatorii vor fi trași la răspundere conform legislației în vigoare.
Pe această cale, angajații sunt sfătuiți ca în această perioadă să citească integral, toate documentele emise de către angajatori înspre ei și să fie foarte atenți la ceea ce semnează.
Ana AVRAM